.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فرهنگ مازندرانی و پدیده خودزنی
فرهنگ مازندرانی و پدیده خودزنی


بگذارید از ریشه برایتان بگویم از سرانجام برخی رفتارها و منشهای سخاوتمند ما مازندرانیها به دیگران که بعدها سیر افراطی به خود گرفته و باعث ضربه زدن و حتی نابودی خویشان و سوء استفاده غریبه ها می گردد. نمونه های این رفتارها که مورد تائید حافظه تاریخی ما نیز می باشد در ضرب المثل های مختلف تبلور یافته است که یکی از بارزترین آن با ضرب المثل " پلنگ مازندرانی را نگیرد جز سگ مازندرانی!" همراست. بسیار گفته اند که مازندرانیها علیرغم عشق و محبت و مهمان نوازی، اهل افراط و تفریط نیز هستند اهل تعارف بی حد و اندازه که باعث رنج اهالی خانه می شوند. مردم کوچه و بازار از قدیم و ندیم این حقیقت تلخ را یادآور می شده اند که ما " آشنا ورده و عاشق غریبه" هستیم. یعنی تکریم مهمان تا حد افراط برایمان مهم است. البته این رفتار تا جایی که باعث رنج عزیزان نشود پسندیده و مورد تاکید پیامبر اسلام و ائمه طاهرین نیز می باشد. اما نباید در بعد کلان و حتی مدیریت با دیدن یک تازه وارد حاضر باشیم نیروهای خود را محو و نابود سازیم. در جامعه امروز نمونه های فراوانی را از این حیث که تک تک مردم در جای جای استان لمس می کنند را می توانم برایتان بر شمارم.
چرا مازندرانی در استان و در ادارات شهر خود نمی تواند به سرانجام مطلوب برسد و حتماٌ غریبه ها از تهران، اصفهان، سمنان، یزد و ... باید در راس کارها قرار گیرند. و چرا همیشه برایمان " مرغ همسایه غاز است" اما در مقابل غاز ما در خانه مان حتی جوجه هم به حساب نمی آید. به منظور اعلام اثبات خلاف واقع می توان گفت که چه بسیارند افرادی که از استان ما به کار گرفته نمی شوند و پس از مدتی به جای دیگر هجرت کنند و با نشان دادن لیاقت خود به درجات بالای علمی و مدیریتی می رسند.
چرا باید در داخل خودمان بدین صورت القا شود که " هرگز قوره مازندران مویز نمی گردد" آیا همه این القاعات ریشه در افکار مدیران غیر بومی حاکم بمنظور استمرار حکومت در این استان زر خیز ندارد؟ البته باید متذکر شوم که نباید فقط وجه منفی و ناسیونالیستی موضوع طرح شده برداشت شود و تنها با رعایت انصاف نکات مثبت قضیه و بالندگی جامعه مازندرانی مد نظر باشد. این نکته را یادآور شده ام که انحراف تفهیمی در بحث وجود نداشته باشد.
بگذارید از شایستگیهای مازندرانی برایتان بگویم از بزرگان دینی و امامزادگان که در این خاک پاک آرمیده اند. از سنبل های اساطیری چون آرش ها و مازیارها و اقوام سلحشور و مقاومت آهنین در برابر متجاوزین، لاله های بخون خفته، جانبازان و عزیز رزمندگان غیور، دلاور هشت سال جنگ تحمیلی، از علمائ دینی چون شیخ طبرسی و درین حاضرین چون آیت الله علامه حسن زاده و جوادی آملی، از شعرا چون امیر پازواری و نیما یوشیج، از دانشمند علوم مختلف که با توجه به فراوانی آنها از ذکر ناه آنها پرهیز می کنم، و همه و همه آنها که نشانه علم و دانش، عزت و اقتدار اهالی این دیار با صفا و ولایتمدار می باشند. اما با همه این افتخارات، متاسفانه فرهنگ خودزنی در گوشه های تاریخ این دیار خود نمایی می کند به عنوان نمونه برخورد های معاصر در سطح مدیریت کشور که که با توجه به جدید بودن آنها برای تک تک ما ملموس نیز می باشد در جریانی چون جریان جناب کردان فقید هویدا می شود که البته از سر آبروخواهی تحمل حیات با غبار خودزنی برایشان محال می گردد و متاسفانه پس از مواجهه با دشمنی و به دنبال آن با تشدید بیماری خیلی زود به رحمت ایزدی می پیوندد. و عجیب آنکه اولین هجمه کننده باید یک مازندرانی باشد. راستی آیا واقعاً در کشورمان همه مسئولان از هر عیب و نقصی مبررا بوده اند چرا تا کنون هیچ نمونه دیگری به مانند آقای کردان فاش نگردید.
از این که ممکن است ایراداتی در کار افراد باشد حرفی نیست و اصلاً نمی خواهم وارد بحث صحت یا عدم صحت موضوعات مربوطه شوم یا آنها را تائید نمایم، فقط می خواهم بعنوان یک مازندرانی متذکر شوم که بس است دیگر، تا کی؟ تا کجا باید همدیگر را تخریب کنیم بگذاریم تخریب ها را دیگران (غیر مازندرانی) انجام دهند. و ما اگر واقعاً دلسوز هستیم به ذکر تذکر در خفاء و به شرط حفظ آبروی مومن بس نمائیم. بیائیم درس بگیریم از گذشته، و بیاییم حد اقل در کار درست همدیگر را حمایت نمائیم و بدانیم این همه دعوای منطقه ای و شهری و قبیله ای جز مستهلک کردن نیروهای ارزشی، هیچ عایدی در پی ندارد. بیائیم در این ماه مبارک و خودسازی (رمضان) بغض ها و کینه های نابخردانه را بزدائیم و با تمسک به مائده تقوی و با حفظ وحدت به توسعه و پیشرفت کشور و مازندران عزیز همت بگماریم.
بیائیم در کنار هم و با حفظ آبروی هم به اسلام و مسلمین خدمت نمائیم.
و من الله التوفیق
رضایی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

عارف خاکی 8 شهريور 1389
نویسنده نو خط خواننده را بسیار ساده لوح فرض کرده است.از رسوا نمودن مرحوم کردان گله مند است ولی آزاده گی آقای توکلی را حمل بر آشنا گریزی میداند!!!؟؟البته وقتی که در اشعار و امثله جای شغال با پلنگ عوض می شود .انتظاری بیش از این درمعرفی آزاد مردان ایرانی مازندران نمیرود.در مازندرانی بودن آقای رحیم مشایی هم جای تامل است .هر چند گریز های هر از چند گاه ایشان بیشتر دل برخی که کمتر به مسایل توجه عمقی دارند را خنک میکند.
نا شناس 13 شهريور 1389
سلام من پدیده خودزنی مازندرای ها را به عینه دیدم اما در بعضی از جاها این خودزنی را قبول دارم برای مثال آقای توکلی بسار حرکت فریدمانه و آزادانه ای انجام داد و در واقع وظیفه ی یک نماینده را به خوبی ایفا کرد و من این حرکت را پذیرفتم اما آیا در بین مدیران ارشد نظام تنها کردان مظلوم، دروغگو بود یا مدیران دیگری هم در بین مدیران ارشد نظام وجود دارد که حتی دییلم خود را به زور گرفته اند که این عمل متناقضانه آقای توکلی و دوستان او من جمله دکتر مطهری و حتی آقای نوباوه که در شهرستان پل سفید ویلا دارد و تابستان ها را در این شهر مازندران میگذراند نشان میدهد امید است دوستان دلسوز نظام به فکر مچ گیری دیگر مدیران بیسواد هم باشند و داستان کردان را داستان پیراهن عثمان نکنند.
متاسفانه تا یک استاندار غیر مازندرانی داشتیم حلوا حلوا میکردیم اما ذره ای به استانداران هم استانی باور نداشتیم همین شفقت بود که استاندار بوشهر شد همین قناعت بود که با صداقت خود استاندار گلستان شد همین کریمی بود که رئیس صندوق مهر رضا شد و... که در بیت رهبری و نهاد ریاست جمهوری و وزارتخانه ها خدمت میکنند اما متاسفانه حتی ما آنها را نمیشناسیم و اگر بشناسیم دنبال کوچکترین ضعف های مدیریتی آنها از شروع مدیریتشان میکنیم به امید ترقی تمام مازندرانی ها در بخش های مختلف.
محسن احمدی برنتی/دانشجوی حقوق
نا شناس 2 مهر 1389
برادر جهانی بیاندیش منطقه ای عمل کن.
نا شناس 25 مهر 1389
توكلي اگر آزاده مرد بود به درد اين مملكت مي خورد حد اقل
نا شناس 9 فروردين 1390
لطفا مصاحبه ای با دانشمند ساروی یونسکو در سال 2010 نیز انجام دهید تا لااقل نظر تخصصی ارائه شود . البته این در درجه اول وظیفه صدا و سیمای مازندران است تا مفاخر مازندرانی که گرید بین المللی کسب نمودند را به مردم معرفی و از ظرفیتهای علمی سرشار ایشان استفاده کند اما متاسفانه ....
نا شناس 9 فروردين 1390
از دانشجوی دکتری د آزاد یا ارمنستان وتاجیکستان که نباید بیش از این توقع داشت. کم کم راه میافته.
نا شناس 27 تير 1390
مگر دیگران چه دارند که به آن مینازند همه جا مشکلات وجود دارد منفی نباشید
نا شناس 2 مرداد 1390
با درود بنده دانش اموخته تاجیکم شمایی که می فرمایید ازدانشجوی اون ور اب نباید انتظار داشت جند بار قبول شدم رد شدم اقا زاده یا معاون استان دار نبودم مجبور بودم برم تاجیک دارای چندین مقاله بین المللی< مولف کتاب هستم شما بفر مایید گناه ما چیست؟
کوروش 3 مرداد 1390
ضمن تشکر از همه دوستانی که نسبت به این موضوع اظهار نظر کردند وحساس بودند به عرض دوستان میرسونم که پدیده خودزنی یا کمی عامیانه تر بگوییم پاچه خواری غریبه ها در اکثر نقاط ایران رواج دارد و باید بگویم که بیشتربه صورت یک پدیده نوظهور اجتمایی میتوان راجع به آن بحث کرد و لازم است که مورد مطالعه عمیق قرارگیرد ، این پدیده در طی دوران مختلف فراز و نشیب هایی را داشته که همزمانی اوج این معظل تاریخی با کاهش سطح درآمد ملی چه بسا جای تأمل دارد . ملتها در سایه قدرت های توانمند و عادل کرامت خود را حفظ میکنند و به عکس و این سنت الهی همچنان در طول اعصار پابرجا و گریز ناپذیر است . و در این بین نقش توطه ها و دسیسه ها در تاریک جلوه دادن حقایق و ایجاد فتنه در جامعه وسیاه نمایی ها به بروز این پدیده کمک کرده همچنانکه عدل حکومتی حضرت علی (ع) در دوران خلافتش نادیده گرفته شده است . و اما اگر بخواهیم در سطح عمومی و شایع جامعه به آن بپردازیم نیازمند مطالعه در نوع حکومت و افرادی که در حکومت دخیل هستند می باشیم . حکومت های دینی نوعا در معرض این آسیبها بوده و وجود یک تیم مشاوره ای مقتدر از اندیشمندان در رشته های مختلف در متن حکومت می تواند به رصد تحولات اجتماعی پرداخته و کشور را به سر منزل مقصود رهنمون سازد . همچنین ایجاد سازو کارهایی در جهت تنویر افکار عمومی در مواقع حساس میتواند بسیار کارساز و راهگشا باشد . سربلند باد مازندران و پاینده باد ایران
نا شناس 5 بهمن 1390
یادتون نره که قرار شده همدیگه رو تخریب نکنید!
ولی اگه آزاد اندیش باشیم باید حقایق را گفت! حتی اگر برادرتان - عقیل - نابینا باشد.
ضمنا یادتون نره که جناب توکلی نیز تحصیل کرده انگلستان است.( مردی با کیف انگلیسی )
نا شناس 8 فروردين 1391
مطالب خوب ولی بعضا زیاده روی داشت . ضمنا تقریبا همه استانها مهمان نواز هستند .
نا شناس 21 ارديبهشت 1391
واقعيتو قبول كنيد زيراب زنيم.همينو بس
نا شناس 25 ارديبهشت 1391
اقای نویسنده "شه خدره خر فرض هاکردی یا اماره"ادم خوب خوبه بد بد هیچ ربطی هم نداره مال کجا باشه اول فکر کردم در باره چه موضوع مهمی میخواهید صحبت کنید بعدا فهمیدم نه انگار اقای ....... پدر معنوی شما هم هست اون وقت به قول مازندرانی ها"تازه بفهمسمه ته دل کجه جه درد گنه"
علی 4 تير 1391
برخی از کامنت های موجود نشان از آن دارد که متاسفانه ما مازندرانیها نمی توانیم جهت مدیریت و توسعه استان زرخیز خود اتحاد رویه داشته باشیم
و برای سایت شما هم متاسفم که فحاشی ها و مطالبی که مراتب خلاف اخلاق و ادب باشد را نیز منعکس می کند.
ا.م. دانشجو 26 مرداد 1391
نکته ام را عمیق به قضاوت بیندیش !! مازندرانی ها که به شهرهای دیگر رفتن خودشانرا با ان شهر هماهنگ می کنند و حتی تهرانی جا می زنند...بدا به حال گروهی که زبان فرهنگ و اندیشه منطقه خودش را به چالش بکشد...
000
توکلی و مشایی سمبل مازندران نیستن چون ضررشان بیشتر از سودشان است..
Unknown 30 مرداد 1391
من معتقدم تا اساس کارمان چاپلوسیست همین است که همین است که همین
نا شناس 15 مهر 1391
من فکر می مطلب نوشته شده توسط نویسنده کاملاً درست است برای سند هم می توان سرنوشت دو فوتبالیست خاطی را نگاه کنید یکی مازندرانی و دیگری آذری اولی توسط مدیرعامل مازندرانی حتی پول قراردادش داده نمی شود و چون مازندرانی است باید بسوزد و از صحنه ورزشی بیرون خواهد رفت. و دومی در بهترین تیم منطقه (تراکتورسازی) جذب شده و دوباره به تیم ملی دعوت می شود چون آذریها از او حمایت می کنند و حیات دوباره ای به ورزش او می دهند.
نا شناس 22 مهر 1391
کمی تا قسمتی ابری با نظر نویسنده محترم مواففم
نا شناس 4 آبان 1391
آخ این نوشته درد دل مرا تازه کرده! بیایید ببینید که با کنار زدن مدیران مازندرانی در بانک سپه استان مازندران چه بلایی توسط یک مدیر وارداتی لرستانی کارنابلد بر سر مازندرانیها می آید. او با ایجاد تفرقه بین کارمندان مازنی به بهره کشی شخصی برخی از کارمندان دونپایه حتی در امور خانه خود می پردازد. و متاسفانه کسی نیست که جلودار او باشد نمی دانم که سیستم های نظارتی و حراستی چکاره اند.
نا شناس 30 آبان 1391
شاید خودزن باشند اما میذارم به حساب سادگی و شفافیت.شاید جای هرس کردن ریشه کنی می کنند اما قصد تخریب ندارند.
حسینی 6 آذر 1391
شما مازندرانی ها بلد نیستید دست همو بگیرید پای همو میگیرید.........این را با چند سال زندگی در شمال قهمیدم.....ببخشید البته
بابایی 10 دي 1391
واقعا درست گفتی اینو باید مدیران دولت مردان نمایندگان مازنی بدانند الان این موقع تعویض نیرو نیست بایا باید باید برن توکلان کشور وزیر وکیل مازنی بتراشند نه وزیر مازنی یا مدیر مازنی روکله پاکنند از مدیران خودی حمایت کنید ببرینش بالا تا برای استان کار کنه چه فایده هرچی بگیم باز....
سار 18 دي 1391
شایسته است مسولان صدا وسیمای استان در خصوص سریال پایتخت 2همت ویژه ای نمایند وبه عرض آقای سیروس مقدم برسانید اینجا مازندران است سزمین علویان ومردان باغیرت وسخت کوش وسوال اینجانب از حضرات این است آیا مردم تهران این اجازه را به این اقایان می دهند وبه این راحتی به آنها توهین کنند
ریکا 28 بهمن 1391
متن مقاله واظهار نظر همولایتی ها را خواندم . متاسفانه مسوول این صفحه نیز بدنبال شفاف سازی نیست بلکه میخواهد ناتوانی ها و نارسایی ها را تحت عنوان خودزنی و ... توجیه کند وبر همین اساس یاددشت ها و اظهار نظر ها را با سوگیری تایید میکند
در یادداشت قبلی خودم گفتم ومجددا تاکید میکنم ممالک پیشرفته در راستای موفقیت خود از همه قابلیتهای جهان برای خود بهره میبرند حال میخواهد قابلیت افریقایی باشد یااسیایی و یا هر کجای این کره خاکی
نا شناس 29 بهمن 1391
آخر در کدام ایالت دیدید گالش بگوید دوغش ترشه ومردم بخرند تا کی مرغ همسایه غاز او اگر سوادش پائین بود مدیریتش جای بحث داشت توانمند نبود برای عمران وابادی مازندران تلاش نکرد .شما هم اقای توکلی برای مازندران عزیزید شما هم میوه بدهید مردممازندران از میوه شما استفاده کنند ما که در کل ایران فقط سرسبزی مازندران زبانزد انهم خودمان بی بهره ایم ما خودمان استفاده نمی کنیم اما استانهای دیگر از سرسبزی مازندران بنفع خودشان فاکتور می گیرند وبا این مطالب راه ورود بودجه را می بندند.ما دراین چند سال اخیر مازندرانی ها نقش مهمی در مدیریت کلان جامع داشتن ولی مازندران همچنان عقب مانده است شما مدیران برای اینکه صیادی را به مردم ما اموزش بدهید خوردن ماهی را در دستور کارتان دارید بجای اینکه نیروها را در کلانشهر جابجا کنید دست بکار شوید کارخانه ای دایر کنید این نیروها توی استان بکار گیری شوند واز مدیریتشان مردم استان بهره ببرند ومردم ما سود ببرند وقتی جای رشد مدیریت در استان فراهم نباشد از فرهنگ زیراب زنی بهره می جویند شما چند نمونه از مدیران مارنی در سطح بالا کشور نمونه بیاورید که ارتباطشان با هم خوب باشد سرشکستگی ما تو کشور بخاطر فرهنگ حاکم در استان است تا شما مدیران رده بالای استان دست ازاین کارها برندارید بد نامی مازندرانیها در تاریخ ثبت خواهد شد وتاریخ این مردم همه را از چشم شما می بینند اخر میدانید چرا تفکیک هابیل از قابیل درکش برای مااسان ولی تا موقعای که تاخت وتاز داریم قوه ادراک پلوم . اما ازدور که خارج شدیم این مسئله را خوب می فهمیمم و درس میدیم خداوند نیمی از روح خویش را دروجود انسان دمید وانسان جانشین او در روی زمین پس حرمت شکنی هر انسان برابر با حرمت شکنی خا لق اوست انچه ما کردیم با خود هیچ نابینا نکرد . در میان خانه گم کردیم صاحب خانه را ملک از شهرستان سیمرغ
مسعود 7 فروردين 1392
من کاملاً با نوشته های این نویسنده محترم موافقم سرپرست بانک ملت منطقه مازندران نیز یک لر وارداتی است ایشان هم چون وصف و ساده لوحی ما مازندرانیها را دیده و درک کرده اکثر خریدها و مایحتاج بانک ملت مازندران را از استان لرستان تهیه می کند و در همین ایام نوروز 92 هم بعنوان عیدی لباس کارکنان را از لرستان سفارش و خرید کرده است چرا کسی بیدار نمی شود که چه بر سر این استان می آید. با وجود این همه سرسبزی و نعمات بیکران طبیعی جایگاه استان ما باید اینجا باشد. چرا ما باید اسیر سیاست و مدیریت افرادی که از استانهای دیگر آمده و اصلاً میلی به توسعه مازندران عزیز ندارند و مثل ما که داد از غربت اهل مازندران می زنیم اینگونه مواخذه و از مدیریت حذف می شویم ؟ چرا ما مازندرانیها همیشه باید غافل باشییم
نا شناس 7 فروردين 1392
براستی که درست فرمودند که:
انچه ما کردیم با خود هیچ نابینا نکرد در میان خانه گم کردیم صاحب خانه را !
نا شناس 6 فروردين 1392
برادر عزیزی که تاکید کردید که "در ممالک پیشرفته در راستای موفقیت خود از همه قابلیتهای جهان برای خود بهره میبرند حال میخواهد قابلیت افریقایی باشد یااسیایی و یا هر کجای این کره خاکی" شما بدانید آن مدیران خارجی جرات ندارند یک نیروی حتی سطح پائین را تخریب و یا بیکار کنند آن مدیر خارجی باعث شکوفایی آن ممالک می شوند و صاحبان ممالک اجازه کوچکترین لغزش از هدف شکوفیی منطقه خود رانمی دهند و معمولاً این مدیران را که می فرمائید از جای دیگر می آورند آنها از نخبگان جهانی هستند نه تازه کارهای که اصلاً قبل از وارد کردن به استان سابقه مدیریت درستی ندارند و اینجا آنها را حلوا حلوا می کنیم در صورتی که درمقایسه با آنها در همان اداره و یا سازمان چه بسیار افراد مازندرانی هستند که چندین برابر آنها از توان، انرژی و تخصص بهره مندند اما چون تابع باند مافیایی نمی شوند تا آخر خدمت از آنها بهره برداری نمی کنیم! و این است بدبختی ما.

صابر 5 ارديبهشت 1392
چند پاراگراف مطلب و این همه غلط املایی؟
نا شناس 2 آذر 1393
قوقولی قو قو بحث مازندرانه بوریم خروس بازی حال هکنیم .
... 18 آذر 1393
تنها دلیلی که با عث شد من به این سایت برسم جستجویی بود که در اینترنت در ارتباط با اخلاق مازندرانی ها داشتم.... و این مسئله یک دلیل هم بیشتر نداشت..... اسیب هایی بود که بشخصه و هم از طریق نقل قول از مازندرانی ها متحمل شده یا شنیدم.....
من نه مازندارنی هستم و نه گیلانی...هیچ کدام از والدین و اجداد من هم شمالی نبودند.. این نظر رو منی مطرح می کنم که از بیرون مازندران و مردمش رو میبینم.پس در قضاوتم مسائل قومیتی و وابستگی های نژادی وجود نداره.
بدون کمترین اغراقی میگم که مازندرانی ها بسیار افراد منفی و مسمومی هستند...البته در همه جا افراد ناردست وجود داره..اما وقتی یک مسئله از حد معمول فراتر میره ذهن ادم بصورت غیر مستقیم نتیجه میگیره که یک خصوصیت مشخص میتونه در یک منطقه غالب باشه...
با اینکه من عاشق طبیعت شمال و تاریخ آن هستم اما بدون تردید مازندارن رو جز شمال حساب نمیکنم... اکثرمازندرانی ها در قیاس با گیلانی ها بویی از تمدن و فرهنگ رو به جلو نبردند.... هرچه که گیلان در فرهنگ و علم و ازاد اندیشی پیشرو بوده مازندارن سیر نزولی دااشته.... البته نمی خوام بگم همه مردم گیلان خوب هستند..اونجا هم افراد بد کم نیستند اما اصلن قابل مقایسه با مازندران نیست.....فرق بین مازندارن و گیلان مثل فرق کسی هست که مخفیانه جیب شما رو خالی میکنه با کسی که در روز روشن جلوی چشم همه با قمه به جون شما می افته و بر سر هیچ پوچ شما رو قیمه قیمه میکنه.....
اکثر مازندارنی ها افراد خشن دروغگو سو استفاده گری هستند که حاضرند فقط برای عقده گشایی بارزترین حقوق دیگران رو زیر پا بگزارند..
اگر بخواهم عامیانه و راحت حرف بزنم میتونم به این نتیجه برسم که اکثر مازندرانی ها افراد عقده ای خود خواه و ریا کاری و کینه جو هستند... واقعن متاسفم که خطه ی زیبای شمال بخشی هم به نام مازندارن داره....من به چشم خودم دیدم که چطور مازندارنی ها ، اگر از دستشون بر بیاد با خشونت اونجا که زورشون نرسه با ریا کاری و دروغگویی و حیله گری هر کاری انجام میدن..... بسیاری از مازندرانی ها ادمهای مسمومی هستند.....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.108 seconds.